Omzet verhogen en meer omzet

Verkoopdoelstelling » Verkoop doelstelling » Omzet verhogen en meer omzet

Omzet verhogen en meer omzet op de verkoopafdeling lijken hetzelfde. Wat wij bedoelen is omzet verhogen door werving van nieuwe klanten en meer omzet bij bestaande klanten.

Omzet verhogen bij nieuwe klanten gaat financieel gezien in sprongen. Het is alles of niets van de uitstaande offertewaarde. Bij meer omzet bij bestaande klanten gaat het om cross selling mogelijkheden uitnutten. Wat kan je nog meer verkopen bij diezelfde klant. De kans dat er iets verkocht wordt van de uitstaande offerte is groter dan bij nieuwe klanten. Ook is het mogelijk de propositie te verbeteren of zelfs te ontwikkelen.

B2B omzet verhogen
verkoop technieken en de gunfactor voor B2B

Omzet verhogen door nieuwe klanten te werven

Nieuwe klanten werven of te wel new business is altijd een belangrijke doelstelling van sales managers of de directie. Het betreft een sales en marketing vraagstuk. Het gaat immers om business development. De belangrijkste punten zijn:

  1. Doelgroep selectie en CRM implementatie passende bij aard bedrijf, bereikbaarheid van de doelgroep,
  2. Leadgeneratie proces met marketing mix instrumenten inrichten
  3. Meer leads genereren door marketing campagnes op te starten
  4. Zeven innerlijke verkoop krachten ontwikkelen van de buitendienst om de gunfactor te verhogen en de leads te converteren naar opdrachten

Meer omzet bij bestaande klanten door cross selling

Dit is een techniek om aanvullende opties of aanvullende producten of een aanvullende dienstverlening direct mee te verkopen. Omzet verhogen bij een bestaande klant. Zodra de klant wil tekenen voor een opdracht is het moment qua gunfactor het beste. Het kan uiteraard ook achteraf na levering van de opdracht.

Meer omzet bij bestaande klanten door propositie verbetering

Hier wordt de bestaande propositie passende bij het volwassenheid niveau van de verkooporganisatie verbeterd. Hierdoor neemt de klanttevredenheid toe. En vervolgens de te verwachten omzet.

Omzet verhogen door propositie ontwikkeling

Hier wordt een nieuwe propositie ontwikkeld direct bij een nieuwe klant. De verkoper dient hiervoor in staat te zijn een concept te verkopen welke nog niet leverbaar is.

Het zou ook kunnen door een nog verdergaande samenwerking met een bestaande klant aan te gaan. Helaas zit de bestaande geleverde infrastructuur bij bestaande klanten voor een innovatie sprong soms in de weg.

Door propositie ontwikkeling bij nieuwe of bestaande klanten wordt het eerst volgende niveau van de volwassenheid van de verkooporganisatie gemanifesteerd. De klantenbinding en afhankelijkheden nemen steeds meer toe naar mate het niveau hoger wordt.

Volwassenheid Verkooporganisatie

Profiel keuze type verkoper

Er is hier nog een belangrijke sales management keuze qua profiel van de verkopers te maken. Meer omzet door een farmer verkoper te realiseren of door gespecialiseerde new business verkoper omzet verhogen !