Acquisitie mail voorbeeld

Acquisitie via Linkedin voor het genereren van B2B-leads

Hoe genereer ik B2B-leads op Linkedin?

Acquisitie via Linkedin gaat om het genereren van B2B-leads op LinkedIn en dat is tamelijk eenvoudig. Voor het verzilveren hiervan dat wil zeggen een afspraak maken is een strategie nodig. Op het benaderen van leads in een B2B markt gaan we dieper in. Meer klanten werven en aan meer klanten verkopen en dan met name de potentiële klanten daarop ligt de focus.

LinkedIn is een geweldig platform vanwege de 100% betrouwbaarheid van het verzenden en ontvangen van berichten aan mensen in jouw B2B-markt. Je moet wel toegevoegde waarde leveren. Begrijp de prospect en hun uitdagingen en biedt van tevoren – zonder dat je aan het verkopen bent – die toegevoegde waarde.

Welke tools heb ik nodig voor Acquisitie via Linkedin?

Tip 1 Linkedin Account upgraden

Als je over een marketingbudget beschikt, kan je proberen jouw account te upgraden naar een Premium Professional-account. Zodra je dat doet, kan je InMail gebruiken om B2B-klanten te berichten die jouw profiel hebben bekeken.

salestrainingen

Tip 2 Linkedin Sales Navigator aanschaffen

Het gebruik van LinkedIn Sales Navigator is de beste manier om jouw doelprofielen te bekijken. Op basis van de zakelijke vereisten kan je filters toepassen in de sales navigator en jouw doelgroep zoekproces starten. Het is een eenvoudig proces in drie stappen. Identificeer eerst jouw doelgroep op basis van jouw ICP. Zoek vervolgens op LinkedIn naar bedrijven die aan die criteria voldoen. En zoek ten slotte de beslisser bij het bedrijf. Als je bijvoorbeeld IT-producten en -diensten verkoopt, moet je jouw eerste acties richten op de CTO’s van die bedrijven.

Drie marketing tips voor de acquisitie via LinkedIn voor sales te vereenvoudigen

Tip 1 Laat marketing de website en bedrijfsprofiel integreren en professionaliseren

Zorg ervoor dat de website-pagina die je mensen wilt laten zien, gemakkelijk toegankelijk is op jouw LinkedIn-profiel (contactgegevens, publicaties, media). Zorg voor een LinkedIn-bedrijfspagina die nuttige inhoud deelt waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is en bovendien met een periodieke CTA naar specifieke inhoud op de website.

Tip 2 Laat marketing ook artikelen publiceren op Linkedin

Hoewel LI er niet van houdt als je een link naar je website hebt (ze willen dat mensen op LI blijven), kun je vanuit marketing een bericht laten plaatsen en vervolgens een link in het commentaargedeelte plaatsen. Een ander idee is om lange artikelen op LI te plaatsen. Voeg aan het einde van elk artikel een naamregel toe met een link naar de website daar. Dit is geen eenmalige praktijk, het vereist een duurzame routine van betrokkenheid, delen en sterk gefocust zijn op waar je doelgroep in geïnteresseerd is.

Tip 3 Laat marketing ook advertenties plaatsen op de juiste tijdstippen

Enig onderzoek heeft aangetoond dat tussen 8 en 10 uur ’s ochtends en 13 tot 17 uur een goed idee is voor LI. Overweeg ook om jouw advertenties in te plannen. Het type advertentie hangt af van wat je wilt bereiken.

Dit is een 8-stappen sales strategie om lucratieve B2B-leads te genereren.

Strategie 1 Bepaal wie je potentiële klanten zijn

Je marktsegment dient traceerbaar, meetbaar en ook toegankelijk te zijn. Je dient specifieke personen bij potentiële klantorganisaties te achterhalen. De specifieke personen waar je je op wilt richten. Kijk naar de huidige problemen waarmee ze worden geconfronteerd, ga dan dieper in op dat probleem en pak de echte pijn aan. Geef na het ontdekken van de ECHTE pijn de oplossing. Geef ze door middel van storytelling de resultaten die ze nastreven.

Strategie 2 Creëer een groep

Facebook-groepen zijn niet de enige manier om een community van je fans of potentiële kopers te creëren. LinkedIn-groepen zijn net zo nuttig, maar de echte sleutel is om het nuttig en relevant te maken. Met de juiste aanpak kan je jouw merk effectief promoten en tegelijkertijd je netwerk laten groeien. Houd de groep boeiend door een livestream of vooraf opgenomen video te maken met nuttige, relevante en bruikbare inhoud.

Strategie 3 Potentiële klanten aantrekken

Alleen al het hebben van een groep trekt niet de juiste mensen aan

  1. Creëer inhoud
  2. Nodig je bestaande netwerk uit
  3. Verspreid de informatie met je eigen berichten op sociale media en je reeds bestaande publiek

Strategie 4 Ontwikkel lange termijn zakelijke relaties door uitnodigingen te versturen

Wanneer je potentiële klanten een bericht stuurt, moet je niet meteen een verkoopbericht sturen. Mensen haken hierdoor onmiddellijk af en zullen je niet meer het voordeel van de twijfel krijgen. Bedenk in plaats daarvan een strategie die de relatie koestert en de prospect opwarmt. Wanneer je een connectie verzoek verzendt personaliseer deze zoveel mogelijk. Omdat het verzenden van gepersonaliseerde berichten interesse in hen weergeeft en de kans vergroot dat ze jouw verzoek accepteren.

Nadat het connectie verzoek is geaccepteerd, stuurt ze dan een eerste bericht, zoals bedanken voor het accepteren van je verzoek en stel jezelf kort voor. Ventileer ook jouw doel om elkaar persoonlijk te ontmoeten in termen van graag de visie te vernemen op markttrend X. De in-mail moet direct en gemakkelijk te begrijpen zijn.

Strategie 5 Breidt met aandacht je netwerk uit

Voeg connecties toe aan je netwerk.  Zoek hiertoe naar mensen die in het gedeelte “Mensen die je misschien kent” staan en die je wel kent. Elk potentieel contact verbreedt je netwerk en vergroot jouw kansen op het vinden van nieuwe leads. Klik alleen op elk relevant profiel binnen jouw doelgroep, ook al heb je nog nooit van die persoon gehoord. Meer klanten werven kan op termijn het resultaat hiervan zijn. Mensen met een premium LinkedIn-account zien wie hun profiel bekeken heeft.

Strategie 6 Volg jouw huidige klanten en prospects

Met wie hebben zij connecties en zou je graag willen ontmoeten? Hebben ze een bedrijfspagina? Houd deze pagina in de gaten. Spam ze niet dat werkt niet. Vraag om een introductie bij de persoon welke je wilt ontmoeten.

Strategie 7 Houdt jouw account actief

Deel een link naar een artikel, nieuws of video die relevant en nuttig kan zijn voor uw potentiële klanten. Nogmaals, spam niet.

Strategie 8 Word lid van groepen

Er zijn honderden groepen op LinkedIn, je zou gemakkelijk de groepen moeten vinden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Posten op die groepen is een geweldige manier om je netwerk nog verder op te bouwen, inzichten te delen met andere mensen in dezelfde branche en andere experts te ontmoeten. Kies alleen die groepen waar je actief kunt zijn – het heeft geen zin om in 30 groepen te zijn om erbij te zijn.

Conclusie acquisitie via LinkedIn voor B2B

Het is goed dat je op Linkedin concentreert, aangezien het zoveel leads genereert! Het doel is deze B2B leads te benaderen om een afspraak maken en vervolgens meer klanten werven. Dit zijn de meest essentiële tips om leads voor B2B in LinkedIn te genereren. Als je het correct doet, zal je zeker meer voordeel behalen en zal je een zeer goede conversieratio realiseren bij acquisitie via Linkedin.

salestrainingen