Home >> Competenties >> competenties sales manager

Competenties sales manager welke zijn dat?

De beste kwaliteit van een sales manager (en elke accountmanager trouwens) is om te geloven in en gepassioneerd te zijn over wat je verkoopt. Op die manier ben je authentiek en oprecht … en verkoop je meer. De beste sales manager is de meest bekwame, eerlijkste en meest diplomatieke. Bij de functiebeschrijving van een geweldige sales manager staat dat hij of zijn zorgdraagt  voor het realiseren van omzetdoelstellingen, terwijl hij of zij zijn of haar beste teamleden behoudt en nieuwe accountmanagers rekruteert. Een geweldige salesmanager is gefocust op het coachen en ontwikkelen van het verkoopteam en besteedt veel tijd één-op-één met elke goede salesman en ook in groepsverband. Uitstekende sales managers bouwen op vanuit relaties. Ze geven hun verkopers het gevoel dat ze gewaardeerd worden als individuen, niet alleen als werknemers.

Een goede sales manager maakt letterlijk deel uit van het team en neemt de tijd om ervoor te zorgen dat iedereen in de buurt de verkooppijplijn begrijpt en het verkoopproces van het begin tot het einde kan definiëren. De meeste verkoopmanagers werden gepromoveerd naar de positie vanuit  topverkoper rol, maar kregen nooit begeleiding om een succesvolle verkoopmanager te worden. Het salaris is omhoog geschoten en de omschrijving van werkzaamheden is veel breder geworden. Wat doet een marketing manager?  Welke taken heeft de sales manager? zijn ook ook belangrijke vragen voor het goed uitoefenen van deze nieuwe sales manager rol. Wij bieden een opleiding en assessment voor de sales manager om naast de reeds aanwezige commerciële kwaliteiten een coachende stijl van leidinggeven van binnenuit aan te leren. En een commerciële ontwikkeling op het volwassenheid niveau van de verkooporganisatie te ondersteunen. 

Hoe motiveert een manager zijn verkoopmedewerker om meer te verkopen?

De motivatie van een verkoper wordt vaak gedelegeerd aan de verkoopmanager die manager werd. Helaas niet omdat hij wist hoe hij moest managen. Ironisch genoeg nemen salesmanagers meestal de leidende rol op zich nadat ze superieure verkoopresultaten hebben behaald.  

De werkdruk van de salesmanager omvat:

  1. Breng gevalideerde offertes uit.
  2. Produceer een nauwkeurige forecast.
  3. Omzetdoelstellingen realiseren
  4. Manage en coach de organisatie op het juiste niveau van volwassenheid.
  5. Houd de klanten tevreden.
  6. Begeleid en ontwikkel de verkopers in hun professie.
  7. Houdt toezicht op de order-administratie en de sales en marketing informatiesystemen.

Hoe weet je of een verkoper uit het verkoopteam hulp nodig heeft met een deal?

Als je het antwoord op deze eenvoudige vraag niet weet, kan je door een aantal verrassingen de kwartaal omzetdoelstellingen niet realiseren. Een probleem is dat het CRM geen informatie of aanwijzingen biedt die deze vraag voor je helpen te beantwoorden. De sales werkzaamheden en sales vaardigheden van elke individuele account manager vergt aandacht. De sales manager geeft ook de sales advisor betekenis door zijn manier van coachend leiderschap. 

Elke deal heeft een analyse nodig van hoe goed deze gekwalificeerd is en welke stappen moeten worden ondernomen om de deal te sluiten en te winnen of er mee de stoppen vroeg in het traject.

sales manager competenties

Hoe ziet de competentie pijplijn management voor een salesmanager eruit?

  1. Tijd: concentreer je op deals die jouw team gaat winnen en verspil geen tijd meer aan deals die duiden of neigen naar verliezen.
  2. Kwaliteit van de pijplijn: in zeer korte tijd kan je deals van lage kwaliteit uit de pijplijn negeren en ervoor zorgen dat het sales team zich concentreert op deals die ze gaan winnen.
  3. Minder vergaderingen: dealanalyse geeft de beste informatie aan de verkoopmanager. Verspil geen tijd aan veel verkoopvergaderingen.

Van de sales manager competenties is de analyse van de pijplijn een belangrijke competentie.

Het levert vier cruciale indicatoren (KPI’s) op voor elke deal in de pijplijn.

  1. Kwalificatiegraad – gemeten als een percentage; dit is een maatstaf voor hoe goed de deal gekwalificeerd is
  2. Kans om te winnen – gemeten als een percentage; dit is de kans dat de deal wordt gewonnen
  3. Betrouwbaarheidsfactor – gemeten als een percentage; Dit is de kans dat de deal wordt gewonnen als de prospect vandaag een beslissing neemt.
  4. Deal Timing – gemeten als een percentage; dit is de kans dat de deal op de aangegeven sluitingsdatum wordt afgerond.

Conclusie sales manager competenties

Zoals eerder uitgelegd is een competentie een verzameling van specifieke vaardigheden. People management is een belangrijke competentie voor een salesmanager. Evenals large account management. Voor de sales manager is het ook van belang om de competenties sales en het commercieel gedrag van het verkoopteam goed te kennen. Zijn of haar bevoegdheden reiken verder door de gebruikelijke functieomschrijving en positie VP Sales betekenis te geven. We hebben hier een opsomming gemaakt van de sales manager competenties!