Het acquisitierapport in Google Analytics helpt je bij het analyseren of meten van de prestaties van verschillende verkeerskanalen of bronnen. Het rapport helpt je bij de analyse van de acquisitie, het gedrag en de conversie van hoe de websitegebruikers aantrekt, hun gedrag op jouw website en het pad naar hun conversie.
Om aan de slag te gaan, zoekt je “Acquisitie” in de linkerzijbalk, zoals weergegeven in de afbeelding:

Acquisitie google analytics

salestrainingen

Hier vindt je dat het acquisitiegedeelte is onderverdeeld in zes verschillende categorieën:
1. Overzicht – Het biedt je een momentopname van de ‘Acquisition-Behavior-Conversion (ABC) -cyclus’. Dit helpt je bij het visualiseren van waar jouw gebruikers vandaan komen, wat ze hebben gedaan en hebben geleverd, wat voor soort conversie dan ook (zoals het invullen van een formulier, een aankoop doen of een nieuwsbriefregistratie krijgen, enz.)
2. Al het verkeer – Dit gedeelte is verdeeld in vier delen, bestaande uit kanalen, boomkaarten, bron / medium en verwijzing. Alle verkeersrapporten bieden je een volledige gedetailleerde verkeersanalyse van kanalen en verschillende bronnen waar de gebruikers vandaan kwamen.
3. Google Ads – Het geeft een volledig beeld van het verkeer dat afkomstig is van Google Ads. Deze rapporten bieden een kijkje in de Acquisitie-Gedrag-Conversie-cyclus van de gebruiker en laten je weten hoe gebruikers worden verworven, hoe ze zich gedroegen en daarna hoe ze voor conversie kozen.
4. Search Console – Het geeft je informatie over de prestaties van verkeer dat via organische zoekopdrachten binnenkomt. Je kan een volledig overzicht krijgen van de zoekopdrachten van gebruikers, het aantal keren dat de URL van de website in het zoekresultaat wordt weergegeven, samen met klikgegevens over sitebetrokkenheid, zoals bounce percentage, e-commerce conversieratio, enz.
5. Sociaal – De sociale sectie onder Acquisitierapport biedt je een diepgaande analyse van het verkeer dat wordt ontvangen via verschillende sociale activiteiten die voor jouw website zijn uitgevoerd. Het geeft je een overzicht van conversies die zijn gekoppeld aan sociale netwerken en verkeer via specifieke netwerken.
6. Campagnes – Het helpt je om bezoekers bij te houden die afkomstig zijn uit verschillende campagnegroepen die je hebt opgezet. Dit type rapportage maakt gebruik van UTM-parameters die aan het einde van een URL worden toegevoegd om gebruikers bij te houden die erop klikken, dit is hoe Acquisitie google analytics werkt.