Acquisitie betekenis

Home » Acquisitie » Acquisitie betekenis

Acquisitie betekenis

Acquisitie betekenis, acquisitie definitie, Wat is acquisitie en Wat betekent acquisitie zijn veel gestelde vragen. Voor ervaren verkopers is er een diepere betekenis te duiden. Vrij vertaald betekent het : klanten werven.

Wat is acquisitie? Zoek de betekenis eens op in het online woorden boek.
Hier zie je ook de betekenis aanwinst, verkrijging, verwerving en overname naar voren komen.

Acquisitie wordt ook wel in het verkoop jargon aangeduid als New Business Sales. De zoektocht naar nieuwe zakelijke relaties en opdrachten. Kortom het acquireren van nieuwe klanten!

Acquisitie marketing een belangrijke taak

Ook wordt de term acquisitie marketing of lead generatie gebruikt vanuit het marketing jargon. Met dit laatste krijgen verkopers goed gekwalificeerde suspects om te gaan bellen en afspraken te maken. Je kan acquisitie dus ook definiëren als de verzameling van bedrijfsprocessen om nieuwe klanten te werven. Dit betreft zowel marketing als verkoop.

Heb vaak gezien dat marketing afdelingen zich slechts met product marketing bezighouden en minder met het ondersteunen van business development. Hierdoor verschuiven taken van marketing naar de new business sales afdeling.

Acquisitie betekenis en de IT ondersteuning

De IT afdeling dient zowel voor de ondersteuning van verkoop als die van marketing het proces van klanten werven te ondersteunen. Acquisitie betekenis voor de IT afdeling vertaalt zich dan in het ondersteunen van funnel management. Of te wel de trechter van suspects naar klanten. Hier is heel veel over te zeggen.

acquisitie betekenis trechter en je gunfactor

Je kan met een goed IT systeem klanten werven goed structuren. En voor het verkoop management kan de rapportage automatisch op een hoger niveau komen. Met minder inspanning voor de verkoper mits deze transparant is qua karakter.

Is de naamsbekendheid van het bedrijf bekend bij de gehele doelgroep? Als een verkoper het bedrijf verlaat is dan goed vastgelegd wat de status is van zijn of haar prospects. Zijn alle beslissers (DMU) wel in kaart gebracht, vastgelegd en benaderd? Al deze vragen en antwoorden raken de acquisitie betekenis. Of eigenlijk acquisitie betekenissen want je kan het vanuit verschillende gezichtshoeken of aanvliegroutes duiden.

Acquisitie kosten qua marketing en verkoop

De acquisitie kosten zijn opgebouwd uit een aantal componenten. En afhankelijk van de inzet van de marketing afdeling qua new business focus liggen deze al dan niet meer op de financiële balans van de verkoopafdeling. Aan de onderstaande acquisitie kosten kan je denken:

  • ten eerste aanschaf van een data bestand
  • op de tweede plaats de aanschaf van een CRM systeem
  • ten derde import en verrijking van het databestand
  • op de vierde plaats de training van medewerkers in het gebruik van het CRM systeem
  • het mailen van suspects om warme acquisitie te realiseren en o.a. de naamsbekendheid te verhogen
  • ontwerpen en inrichten van de website en seo optimalisatie
  • het ontwerpen van product flyers en company brochures
  • tenslotte het ontwikkelen van een sales kit
  • en als laatste de kosten van de salarissen van de verkopers en verkoopleiding.

Acquisitie betekenis en succes

Naast al deze organisatorische voorbereidingen is er nog een andere dimensie. Het aanleren van verkoop gesprek technieken is net zo belangrijk als het optimaal inrichten van marketing en verkoop processen. Het succes van de verkoop hangt ook af van de gunfactor.

In hoeverre is de organisatie en de individuele verkoper in staat om met een magnetische kracht prospects aan te trekken en om te zetten in klanten? Dit is ook een onderdeel van de acquisitie betekenis.

Wij bieden een Sales Master Class om de gunfactor te vergroten om jouw acquisitie op top niveau te brengen. Hierdoor ontwikkel je een sterk zakelijk kwalificatie instinct en laat je jouw magneet het werk doen. Het resultaat is de status van top verkoper binnen jouw organisatie. En een top verkoper met draagvlak binnen de organisatie. Alles gaat meer vanzelf. Je houding is veranderd je staat meer in verbinding met andere afdelingen van het bedrijf. Je bent oprecht geïnteresseerd in andere mensen en zet niet langer jouw eigen belang voorop.

Dit betekent niet dat je helemaal niets meer hoeft te doen. Wat je doet is effectiever. Hoe je het doet sluit meer aan bij de contact persoon en de activiteiten van opdrachtgevers.

We begroeten je graag op de open gunfactor training of op een out-company training voor de verkoopafdeling van het bedrijf.