De sales pitch definitie

Een sales pitch of elevator pitch is een beknopte verkooppresentatie waarin een verkoper de aard en voordelen van zijn bedrijf uitlegt, idealiter in minder dan één of twee minuten. Sales pitches worden vaak ‘elevator pitches’ genoemd omdat ze binnen de tijdsbeperkingen van een enkele liftgang worden gepresenteerd. Wij lichten een tip van de sluier rondom sales pitches op door de kern van onze eigen sales pitch hieronder te illustreren.

Beelden en quotes van derden versterken de essentie van de sales pitch

met nieuwe ogen kijken naar klanten

The real voyage of discovery consists not in seeking new lands but in seeing with new eyes.

Marcel Proust
Franse filosofische auteur met de grootste novel aller tijden

De pijplijn vullen bereik je dus niet alleen door dezelfde account managers naar nog meer (potentiële) klanten te sturen.
Er is iets anders nodig om de effectiviteit en efficiency spectaculair te verhogen.

Een invalshoek trekt de aandacht van de lezer

Nieuwe ogen en innerlijke verkoopkrachten vullen pas echt de pijplijn en die hoge gunfactor verzilvert met minder inspanning en in ontspanning tegen lagere kosten meer van de openstaande offertes. Het gevolg hogere omzet tegen lagere kosten.

Een misvatting benoemen kan bij new business zeer belangrijk zijn

Veel salesmanagers veronderstellen dat het karakter van een account manager vastomlijnd is. Het karakter is evenwel een verzameling allergische reacties voortkomende uit hartzeer of zielsverdriet. Haal je het hartzeer weg dan verandert het karakter van de verkoper. Hiertoe is een bereidheid nodig en een hogere mate van zelfreflectie om naar die oude pijn toe gaan. Het ego of de ik-gerichtheid zit hem in het oude hartzeer wat de gunfactor verlaagd en het draagvlak in de interne organisatie doet afnemen. Ook wordt dikwijls het charisma of de persoonlijke uitstraling gedoofd, doordat er een groot energie lek is. Het ego zal om zich heen slaan en zorgen voor een projectie van deze hartpijn. Nood doet wetten breken. De sales manager stelt vast in welke mate de account manager zichzelf in de weg zit en hiermee ook het bedrijfsbelang schaadt. Wij staan voor het behoud van senior account managers met een grote schat aan kennis, een bruikbaar netwerk en een jarenlange loyaliteit naar het bedrijf toe. Bij onvoldoende prestaties schort het vaak aan de zachte verkoopcompetenties. In deze tijd zijn deze juist keihard nodig. Deze competenties in verkoopteams ontwikkelen dat is onze core business.

De volgorde van waarom, hoe en wat is cruciaal in de salespitch

Aangeven waar je voor staat en in geloofd is het beste om mee te beginnen. Vervolgens geef je aan hoe je dat doet en als laatste wat je verkoopt qua producten en of diensten. In onze situatie geloven we dat de jonge generatie beslissers alleen wij-gerichte verkopers opdrachten gunt en dat de invloed van de jonge generatie steeds krachtiger wordt en dat veranderingen zich steeds sneller voltrekken. Er is dus urgentie om gunfactor verhogen binnen het sales team in te zetten. Na deze salespitch tref je deze volgorde in het menu op de website ook consistent aan.

Gunfactor Verkoop Training 2 minuten sales pitch voorbeeld

Wilt je account managers in je sales team met elk een perfect geslepen diamand en een krachtige persoonlijke uitstraling welke van nature en van binnenuit helder schitteren en elkaar onderling binnen het team versterken?

diamant en lichtschittering

En hierdoor automatisch in je gehele team:

  1. een hoge mate van bezieling, positieve energie, charisma, drive en samenwerking.
  2. een grote mate van stressbestendigheid en innerlijke rust.
  3. een extreem scherp oog en 5 innerlijke verkoopkrachten om new business mogelijkheden beter te zien en er meer tegen lagere kosten te verzilveren.

Reguliere sales trainingen poetsen de ruwe diamand slechts op en verbergen de eigenschappen als arrogantie, dominantie en gehechtheid door met rollenspellen nieuw klantgericht gedrag aan te leren. De steeds groter wordende groep van jonge bewuste beslissers prikt hier direct doorheen. De ik-gerichtheid straalt ondanks de camouflage nog steeds van de diamant af. Jonge beslissers voelen dit. Voor de verkoper resulteert dit nog steeds in minder waarnemen en ook in die lage gunfactor welke mogelijk pas heel laat in het verkooptraject – wanneer er al veel pre sales kosten zijn gemaakt – als een duveltje uit de doos komt. Dit kost het bedrijf veel geld.

Onze trainingen richten zich op het schitteren vanuit de kern van de diamant. We bieden 5 innerlijke verkoopkrachten gericht op de bij beslissers 80% bepalende gunfactor. Een krachtig inlevingsvermogen, een krachtig zakelijk instinct, vanzelf met een magneet nieuwe klanten aan te trekken, blind vertrouwen in het realiseren van de omzetdoelstelling en aanwezig zijn zonder woorden. Stuk voor stuk richten deze 5 verkooptrainingen zich voor 100% op het harmoniseren en uitzetten van het alles beslissende hart- of gevoelscentrum : die schitterende diamand.

Omringt met een organisatie volwassenheid assessment, een verkoopteam gunfactor assessment, sales coaching, life coaching en energie overdracht zorgen we dat de gehele commerciële organisatie in rap tempo door bezieling en het ontwaken van de 5 innerlijke verkoopkrachten gaat schitteren!

80 20 regel gunfactor
80 20 regel qua focus op de gunfactor verhogen

Kies voor beginners eerst voor innerlijke verkoopkracht trainingen met 80% impact en al dan niet daarna voor de cosmetische verkooptechnische trainingen met slechts die 20% impact. Voor gevorderden welke op de reguliere verkooptrainingen zijn uitgekeken bieden wij een nieuwe vorm van inspirerende soft skill verkooptraining. Anders dan dat ze gewend zijn. Voor new business account managers die een topper willen zijn, bieden we vijf aanvullende master class communicatie trainingen. Verbale en non verbale communicatie, schriftelijke communicatie, ouderwets presenteren in verkoop, sales kit productie en in new business excelleren.

We schermen niet met gemiddelde rapportcijfers van ver boven in de negen, omdat deze cijfers slechts 1/5 impact of slechts de 20% raken. Ze gaan over reguliere verkoopvaardigheden en camouflage technieken. Wij leveren meer toegevoegde waarde voor klanten door juist die focus op het 4/5 deel of die 80% te houden. Onze master new business classes raken een deel van de overige 1/5.

Wij staan voor gunfactor verhogen.

gunfactor opdrachtverstrekking

gunfactor verhogen en de uiteindelijke opdrachtverstrekking

De structuur van een elevator pitch

Verkopers zijn voorbij het punt om prospects qua tijdbesteding urenlange presentaties te geven om hun producten of diensten te verkopen. Als je een uur nodig hebt om je propositie te etaleren doe je het verkeerd. Sales pitches worden niet voor niets elevator pitches genoemd. Idealiter de tijd die nodig is om van de lobby naar een hogere verdiepingen te verplaatsen

sales pitch in 1 keer raak

is onze en jullie sales pitch in 1 keer raak?

Een goede verkoper dient zijn boodschap overtuigend en beknopt over te brengen. Als je een goede sales pitch hebt, hou je meer tijd over om in gesprek te gaan met de contact persoon van de potentiële klant. Belangrijk is de structuur om eerst het waarom van het bedrijf neer te zetten. Waar geloven jullie in. Waar staat het bedrijf achter. Vervolgens de manier van aanpakken of te wel het hoe. En pas als laatste het wat de producten en diensten.

diamant schittering

diamant schittering bij een heldere sales pitch

13 tips voor een sales pitch

  1. Maak het kort.
  2. Maak het duidelijk.
  3. Leg uit wie jouw ideale klanten zijn.
  4. Leg het probleem uit waarmee ze worden geconfronteerd.
  5. Beschrijf beeldend hoe jouw product of dienst het probleem kan oplossen.
  6. Beschrijf hoe succes eruit zal zien zodra product of dienst wordt gebruikt.
  7. Vertel een verhaal met ondersteunde sfeer plaatjes.
  8. Voeg een propositie toe.
  9. Personaliseer de sales pitch.
  10. Verbeter en oefen je pitch continue.
  11. Probeer metaforen en beeldende taal te gebruiken.
  12. Tracht een emotionele snaar te raken.
  13. Ondersteun waar nodig ook met feiten.

Ondersteuning bij het maken van een goed sales pitch nodig?

Wil je hulp of een sparring partner van een sales coach of wil je met het gehele sales team een sales kit bouwen waarvan de sales pitch het eerste onderdeel is? Het sales pitch voorbeeld van Gunfactor Verkoop Training kan je inspireren. We ondersteunen het bedrijf heel graag bij die sales pitch !