Salestraining aanbod voor complexe producten in een B2B markt

verkooptraining-commerciële-vaardigheden-tips

Verkooptraining moet heel persoonlijk zijn. Het moet worden ontworpen rond de specifieke behoeften van jouw team. Daarom moet er voorafgaand een evaluatie (assessment) van jouw team aan zowel de verkoop als de marketing kant uitgevoerd worden. Doel hiervan is vaststellen welke training geschikt is en de grootste impact heeft op de omzetgroei en ook die winstgroei.

Ik vind dat verkooptrainingen vaak te vroeg worden gegeven aan verkoopteams met een niet na te komen belofte van een sterke impact op het realiseren van omzetdoelstellingen. Stel jezelf een paar vragen voordat je een trainingsoplossing kiest: 1. Op welk volwassenheid niveau zit de verkooporganisatie? 2. Heb je een gedocumenteerd verkoopproces voor het farmer team? 3. Heb je een gedocumenteerd verkoopraces voor jouw hunter team voor het bestaande niveau of het eerstvolgende niveau? 4. Weet je waarom het bedrijf er is, hoe ze een unieke aanvliegroute heeft en welke producten en diensten daarvan uit zich continue al jarenlang ontvouwen? 5. Is marketing klaar met doelgroep bepaling, CRM-systeem en het lead generatie proces? 5. Wordt de account-evaluatie volgens een vastomlijnd proces uitgevoerd? 6. Zijn alle new business accounts en bestaande klanten toegewezen aan alle accountmanagers? 7. Hoeveel bestaande klanten verdwijnen gemiddeld per jaar. 8.Hoeveel nieuwe klanten komen er per jaar gemiddeld bij.

Ons op maat gemaakte Organisatie Ontwikkel, Life Coaching en Verkoop coaching programma

volwassenheid verkooporganisatie

volwassenheid verkooporganisatie

  • De volwassenheid verkooporganisatie assessment: We kijken waar de verkooporganisatie staat en waar deze en op welke termijn naar toe kan groeien. De propositie ontwikkeling is hierbij een belangrijk aandachtspunt. Evenals de bedrijfsprocessen en IT-systemen om de verkoopafdeling optimaal te ondersteunen.
  • Dynamische persoonlijkheid assessment: persoonlijkheid van elke verkoper inventariseren met zijn of haar drijfveren en competenties. 100% new business profiel, 100% farmer profiel of een mix daarvan. Nulmeting bij start, na 1 jaar en na 2 jaar. We meten de gunfactor ontwikkel competenties!
  • Doelgericht per verkoper: het ego wat de gunfactor in de weg zit inventariseren en versneld ontmantelen zodat het proces van ik-gericht plaats maakt voor wij-gericht.
  • Persoonlijke advies opmaat: Life coaching om per accountmanager traumatische ervaringen welke de gunfactor in de weg zitten versneld te verwerken.
  • Bewustwording met zelfreflectie: de meest prominente emotie inventariseren en hem of haar deze op diep niveau te laten begrijpen en handvaten aan te reiken. Ook deze bij potentiele klanten en of klanten erkennen.
  • Per verkoper sales coaching on the job als sparring partner en inspirator. Analyse van de verkoopresultaten en in sales trajecten een vraagbaak zijn. Externe ogen kijken mee en helpen.

Verkooptrainingen op maat voor de gunfactor

Onze verkoop trainingen zijn NIET gericht op het aanleren van gewenst gedrag door rollenspellen.

Om de gunfactor kracht bij te zetten hebben wij 5 verkooptrainingen ontwikkeld gericht op de gunfactor! Wat wij bieden is niet even een verkoop cursus doen. Het is veel meer een persoonlijk ontwikkel programma om gedurende een periode van twee jaar de gunfactor substantieel een boost te geven. Wij ontwikkelen blijvend 5 innerlijke verkoopkrachten om persoonlijke verkoop succesvol te maken.

Dit is de basis sales training voor beginners en gevorderden voor de ontwikkeling van zachte verkoopcompetenties.

  • Krachtig Inlevingsvermogen: duurzame gunfactor ontwikkeling en voor 80% de basis voor professionele verkoopresultaten
  • Mega Krachtig Zakelijk Instinct: De focus ligt op het kiezen van de best passende leads qua klantwaarde en hiermee de uitvoering van de commerciële verkoopstrategie en organisatieontwikkeling qua volwassenheidsniveau.
  • Nieuwe Klanten Aantrekken: Het magnetische krachtveld waarmee een verbinding wordt gelegd voor 90% automatisch zijn werk laten doen. Introducties binnen en buiten eigen organisatie van gesprekspartners.
  • Blind Vertrouwen Realiseren Omzetdoelstelling: Door de verbindingen en wij-gerichtheid ervaart de verkoper niet langer dat hij of zij het alleen doet. Het is veel meer samen met potentiele klanten en of bestaande klanten.
  • Aanwezig Zonder Woorden: Op mentale overtuiging verkopen is niet meer aan de orde. De natuurlijke charismatische uitstraling wekt zoveel vertrouwen dat opdrachten bijna automatisch worden gegund. De ervaring van de geboren verkoper is zichtbaar en voelbaar.

Het integreren van de 5 innerlijke verkoopkrachten binnen de sales professie

We zetten de gunfactor verder kracht bij door de 5 onderstaande salestrainingen aan te bieden. Doordat de accountmanager is ontwikkeld van Ik-gericht naar wij-gericht dient hij of zij te wennen aan de kracht van het gevoel na de gunfactor trainingen. Elk van de onderstaande communicatie sales trainingen ondersteund op een ander gebied verder die sales professie.

Natuurlijk moet je ook zorgen voor de ontwikkeling van andere verkoop vaardigheden en competenties zoals onderhandelingsvaardigheden, goed luisteren, prospecting, etikette, enz. Sommige MBA-cursussen zijn ook nuttig, zoals een business case opstellen en marketing. Wij hebben met deze 10 gunfactor trainingen naar ons inziens Salestraining 3.0 goed in de markt gezet. Wil je meer weten van ons sales training aanbod bel dan 023-7852710 en 1 van onze adviseurs staat u graag te woord.

We gaan het liefst niet naar de bedrijfslocatie maar het bos in met sales training op locatie

Sales training op locatie

We kunnen een interne sales training faciliteren. We kiezen meestal voor een andere locatie. Het kiezen van de juiste locatie heeft een grote impact op de voortgang en het resultaat van de verkooptraining. Per traject stellen we in overleg de meest geschikte verkooptraining locatie vast. Er is een uniek en ruim aanbod van inspirerende trainingslocaties met ontbijt, lunch, diner en een overnachting arrangement beschikbaar. Die rust ervaren bij onze soft skill gunfactor trainingen in de vorm van een mini retraite ergens afgelegen in een bosrijke inspirerende omgeving staat helemaal voorop.

Waarom een ​​verkooptraining op locatie?

Wanneer verkopers worden getraind in verkoop is dan niet per definitie in de buurt van hun eigen werkplek. Die opleiding kan beter ergens anders.

Het is veel effectiever om verkooptraining op een andere locatie te geven. Weg van hun vertrouwde omgeving dan zijn de ankerpunten verdwenen en dit voorkomt dat het verkoopteam in de sales training op de automatische piloot modus blindvaart. Verkopers worden hierdoor gedwongen om alles van uit een ander perspectief of met een frisse blik aan te vliegen.

Keuze qua soorten sales training locaties

Aan allerlei typen trainingslocaties is heel Nederland rijk. Typerend zijn soms een informele huiselijke sfeer, terwijl locaties zich ook vaak onderscheiden met luxe of juist een inspirerende en bosrijke omgeving. Vanwege de privacy en omdat we niet gestoord willen worden door deelnemers van andere trainingen op dezelfde locatie zijn ze vaak gelegen op een bijzondere locatie.

Verkooptraining locatie en het arrangement

Gedurende de twee daagse sales training op locatie wordt qua catering alles voor de deelnemers geregeld. Er mag geen reden zijn tijdens onze soft skills trainingen om uit een concentratie te geraken. De training op één van onze favoriete trainingslocaties is alleen geslaagd als alles erom heen ook met een puntje op de i is verzorgd.

In welk type business verdient een verkoop training zich het snelst terug?

De terugverdientijd is de tijd tussen het tijdstip waarop de investeringsuitgave voor de verkooptraining wordt gedaan en de tijd waarop deze uitgave is terugontvangen door middel van de geaccumuleerde netto inkomende geldstromen.

De investering in verkooptraining wordt terugverdient door een substantieel hogere omzet na het participeren in de verkoop training.

Naar mate de gemiddelde orderwaarde hoger is, is de kans dat de investering in een verkooptraining zich sneller terugverdient aanzienlijk groter. Immers bij 1 extra verkoopsucces qua conversie van prospect naar klant kan er al snel 50.000 Euro of meer extra bruto cash instromen. Bij de verkoop van kapitaalgoederen, leasecontracten van kapitaalgoederen of verhuur van kapitaalgoederen is de gemiddelde orderwaarde sowieso hoog.

Naar mate de technologie complexer is, is de behoefte vanuit de ondersteunde organisatie groter en neemt de doorlooptijd van een verkooptraject meestal recht evenredig toe. Dit impliceert dat jij als verkoper en jouw ondersteunende organisatie meer tijd en middelen investeren, alvorens een suspect prospect wordt en de prospect uiteindelijk een klant. Je dient een kwaliteit te ontwikkelen – zakelijk instinct – om de juiste suspects te kiezen en deze te converteren naar klanten.

Verkooptraining

Training gaat over iemand iets te leren wat ze zelf moeten kunnen in hun professie. Verkooptraining kan zelfgestuurd online plaatsvinden, door een sales trainer geleid, door een salesmanager geleid, door een algemeen manager geleid, in een groep verkopers van allerlei bedrijven, met het sales team van 1 bedrijf of individueel. Ongeacht de vorm is formele training een proces om mensen te leren hoe ze moeten acteren, waarom ze zo moeten acteren en indien van toepassing, wanneer en waar ze op welke wijze dienen te acteren.

Het is een gestructureerde leerreis om vooraf bepaalde leerdoelen te bereiken. Dit gaat meestal over nieuwe klantgericht gedrag aanleren. Als het verkooptraining betreft is het meestal op vaardigheden gebaseerd en wordt er een realistische praktijksituatie nagebootst met rollenspellen en video opnames. Deze verlagen de gunfactor. Wij staan voor gunfactor verhogen van binnenuit. Wij versterken de zachte verkoopcompetenties welke 80% impact hebben op het uiteindelijke besluit. Dit is als het ware de basis salestraining. Een verkooptraining voor het gehele salesteam. De basis salestraining omvat een set van 5 + 5 salestrainingen. Een programma verkooptrainingen met maar 1 doel: gunfactor verhogen en hierdoor meer opdrachten tegen lagere kosten binnenhalen. Dit is de essentie van ons verkooptraining aanbod.