Verkooptraining terugverdientijd afhankelijk van type verkoop omgeving

Gunfactor » Terugverdientijd en hogere conversies door verkoop training » Type business leverancier en de verkooptraining »  Verkooptraining terugverdientijd afhankelijk van type verkoop omgeving

Onderstaand tref je 5 te onderscheiden verkoop omgevingen aan met een duidelijk te onderscheiden verkooptraining opleidingsbehoefte. We schetsen een natuurlijk verloop van je carrière. Evenwel kan het in de praktijk blijken dat er een andere volgorde is.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet start in een order noteer omgeving met een prijslijst. Dit hangt in grote mater af van de branche waarin je start met jouw verkoop carrière. Ook kan je zoals in mijn eigen situatie het geval was direct voor een nieuwe marktsegment openingen moeten creëren.

Een verkooptraining is voor elke van deze 5 te onderscheiden omgevingen anders qua aandachtspunten. Daarom zie je op de markt verschillende verkoop trainingen zoals koude acquisitie training, new business selling, value added sellingsolution selling en strategic selling aangeboden worden. De trainingen komen meestal van origine vanuit het buitenland.

1. Ten eerste de orders noteren verkooptraining

De carrière van een verkoper start meestal met standaard producten en een bijbehorende prijslijst. Deze van 1 tot 3 jaar durende situatie kenmerkt zich door “orders noteren”. Om het verkoopsucces te verhogen zijn verkoop technische trainingen uitermate geschikt. Desondanks heb je ook een hoge gunfactor nodig.

2. Ten tweede de programma van eisen inventariseren verkoop training

Na enige jaren ervaring kan de verkoper maatwerk producten of diensten aanbieden samen met ondersteunende consultants vanuit de eigen organisatie. Een groot aantal variabelen bepaalt dan uiteindelijk het eindproduct of de te configureren dienst. Het prioriteren van functionaliteit kan ook belangrijk zijn.

Veelal richt de consultant zich op de inhoud. De verkoper stuurt vervolgens in het verkoopproces. Deze situatie kenmerkt zich door “Programma van eisen en een passende offerte uitbrengen”.

3. De business uitbouwen op de relatie verkoop training

Na 7 jaar zal de verkoopervaring zich verder ontwikkelen en kunnen er grote key accounts worden toegewezen. Hoog in de organisatie contacten onderhouden en de business verder uitbouwen. Het betreft een ambassadeurs rol waarbij het kennen van de strategie van de klant en daarmee met het product en dienstenaanbod op inspelen cruciaal is.

Het is van belang dat je zeer vroeg van interne projecten af weet. Dit kunnen omzet verhogende, kosten verlagende of competitie voordeel projecten zijn. Rond november van elke kaar is er een investeringsaanvraag ronde om het budget voor het volgende jaar goed gekeurd te krijgen. In juli of nog eerder dien je dus al de eerste prijsindicaties af gegeven te hebben. Of jij van de interne projecten vroegtijdig op de hoogte bent, hangt af van jouw eigen inspanning en de gunfactor.

4. Een nieuw marktsegment betreden verkooptraining

New business opdrachten binnenhalen binnen een verticale target branche. Dit betekent dat de naamsbekendheid binnen de doelgroep laag kan zijn. Hiertoe zijn er allereerst marketing activiteiten nodig om de markt te ontwikkelen. En een analyse of het product- en of dienstenaanbod afdoende is voor dit nieuwe markt segment. Is het nodig om samen te werken met partners om te versnellen. Is het kennis niveau van de ondersteunende organisatie op voldoende niveau. Zijn de bedrijfsprocessen van dit verticale marktsegment bekende bij de verkopers?

5. Een nieuwe grote klant openbreken verkoop training

Strategisch kan er voor worden gekozen dat een bedrijf te afhankelijk is van enkele bestaande grote klanten binnen een verticaal marktsegment. Deze zijn dan bij voorkeur via account teams georganiseerd. Met heldere schuttingen tussen deze teams.

Financieel zeer afhankelijk zijn van enkele klanten kan zeer riskant zijn voor de continuïteit van het bedrijf. Om die reden kan de verkoopafdeling de opdracht krijgen om zaken te gaan doen met een nieuwe grote klant.

Wat en waar je dan verkoopt maakt niet uit. Als het maar binnen dat specifieke concern is. De verkoop aanpak is allereerst uitzoeken welke divisies en merknamen het meest onafhankelijk zijn qua besluitvorming. De centrale inkoopafdeling trachten zoveel mogelijk te omzeilen. Lees verder over Type business leverancier en de verkooptraining

Deel met jouw social netwerk onze Gunfactor Boosters