Schriftelijke Communicatie Impact SalestrainingProbleem
Er is de afgelopen 10 jaar steeds meer aandacht voor CRM-systemen. En toch worden niet alle contact momenten goed vastgelegd en worden er teveel dezelfde standaard teksten naar potentiele en bestaande klanten verzonden. Deze raken hun impact kwijt na de eerste verzending. Dit terwijl de schriftelijke communicatie met de potentiele klant en de bestaande klant cruciaal is. Ook zien we bij assessments van de schriftelijke communicatie te veel clichés zoals “Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn geweest” of “Hierbij bevestigen wij de gemaakte afspraak …”. Dit is niet uniek en voelt voor een gesprekspartner niet aan alsof hij of zij belangrijk is voor de accountmanager. De persoonlijke aandacht ontbreekt. Bovendien ontbreekt vaak de structuur in de schriftelijke communicatie en treffen we regelmatig schrijffouten aan. De kwalitatieve en persoonlijke uitstraling is regelmatig ver onder de maat.

 

 

Oplossing standaard schriftelijke communicatie met uitgewerkte varianten met daarin variaties en een structuur

Door eerst voor veel situaties de schriftelijke communicatie samen met het sales management uit te werken en daarna de accountmanagers te trainen, maken we op de verkoopafdeling een verbeterslag met grote impact. Enkele voorbeelden van deze commerciële situaties zijn:

• Bevestigen telefonisch gesprek
• Bedanken telefonisch gesprek
• Bevestigen afspraak formeel
• Bevestigen afspraak informeel
• Bevestigen opdracht
• Bevestigen deelname beurs
• Deelname webinar

Door met meerdere variabelen te werken in een bouwsteen correspondentie systeem in MS Word kan bijvoorbeeld binnen 1 gekozen variant ook nog eens de sfeer gekozen van een gesprek. “Hartelijke dank voor het openhartige en constructieve gesprek dat wij samen voerden op …….”. Voor deze zin zijn er vele varianten waaruit de accountmanager kan kiezen.

salestrainingen

 

 

Door binnen elke situatie de structuur uit te werken met altijd een vervolgactie aan het einde van de email of brief zorgt het sales managent dat accountmanagers altijd het initiatief houden. En wordt elke brief of email telkens anders door het kiezen van andere zinnen en variabelen. En de opbouw is altijd goed door de aangereikte structuur,

Resultaat van de salestraining

Een kwalitatieve uitstraling van de schriftelijke communicatie welke niet als standaard overkomt. Bovendien kan de accountmanager zijn of haar persoonlijke touch eraan blijven geven. Enerzijds doordat het bouwsteen correspondentie slechts suggesties geeft voor variabelen en anderzijds aan het einde de tekst nog in zijn geheel aangepast kan worden. Het resultaat is een veel hogere productiviteit en kwaliteit. Integratie met het CRM-systeem voor persoonsgegevens van de gesprekspartner bij die prospect of klant en ook de andere aanwezigen bij een vergadering of presentatie kunnen de productiviteit nog verder verhogen.

Deelname
Voorafgaande aan deze training dienen eerst de salestrainingen voor persoonlijke ontwikkeling gevolgd te worden Inlevingsvermogen en Zakelijk Instinct.

salestrainingen

 

 

Bio Salestrainer

Hans is een succesvolle ICT-new business developer. Tegelijkertijd auteur en spirituele leraar actief in meerdere Europese landen in Europa. De 5 trainingen voor persoonlijke ontwikkeling heeft hij aan meer dan 500 personen gegeven. Hij ging door vele traumatische ervaringen in zijn vroege kindertijd en leefde vele jaren in patronen welke hij niet bewust was. Hij volgde trainingen bij de beste leraren in de wereld op het gebied van Yoga, Heilige Geometrie, Boeddhisme en de Kabbalah. Ook ontdekte hij dat hij in de new business sales met veel minder inspanning al heel snel succes had.

Hoe kwam dat?
Die sleutels voor succes wil hij jouw sales team aanreiken. Het zijn innerlijke sleutels welke de gunfactor bepalen