Meer klanten werven?

Hoe krijg ik meer klanten? Wie zijn onze klanten? Wie zijn potentiële klanten? Wat vinden ze van ons? Wat trekt klanten aan? Waarom blijven ze weg? Waarom vertrekken ze?

Dit zijn allemaal legitieme vragen welke afhankelijk van de context samenhangen. De centrale vraag is: de omzet groeidoelstelling en de mate van klantenbinding. Zie ook ons bericht over de verkoop KPI’s.

Een klantenonderzoek uitvoeren

Als er evenveel nieuwe bijkomen als dat er vertrekken is er qua aantal geen groei. Als de klantenbinding laag is en er meer vertrekken dan dat er bijkomen is er sprake van een ongezonde situatie. Meer werven kan dan wel eens niet het juiste antwoord zijn. Immer het is dan water naar de zee dragen.

De propositie of de interne operationele organisatie is niet op orde om klanten tevreden te houden. De dienstverlening is onder de maat. Toch blijkt dit maar voor 14% de echte reden te zijn om te vertrekken.

Waarom vertrekken klanten?

waarom vertrekken klanten
Waarom vertrekken klanten?

De bovenstaande grafiek maakt dit duidelijk. Ze hebben de perceptie dat je niet om ze geeft. Dat ze niet belangrijk zijn. Dat ze niet gezien worden.

Dit is de verhelpen met een verkooptraining op de gunfactor voor een grotere groep medewerkers naast de buitendienst. Denk hierbij aan de verkoop binnendienst, de helpdesk en een verkooptraining voor consultants.

Klanten uitbouwen?

Nieuwe werven is niet altijd de beste strategie. De omzet uitbouwen bij bestaande is veel goedkoper qua verkoop – en marketing inspanning. Het succes percentage bij bestaande ligt meestal hoger als bij nieuwe.

Meer klanten?

Meer klanten werven is een doelstelling voor veel ondernemers, verkoopleiders en verkopers. Zodra het percentage welke vertrekt klein is dan kan er een omzetgroei doelstelling worden vastgesteld.

De groei komt dan deels van bestaande relaties en van new business. Een magische magneet zou fantastisch zijn.

meer kanten werven of aantrekken
Meer klanten werven of aantrekken?

Bij voorkeur is er mond op mond reclame en komen potentiële klanten vanzelf op ons af. Dan heeft een bedrijf een magnetische en magische aantrekkingskracht.

Vaak is de praktijk anders. De new business mogelijkheden worden niet gezien, gekwalificeerd en gescoord zowel bij bestaande als bij potentiële.

De klantvraag kan bewust maar ook nog onbewust zijn. De propositie kan bestaand maar ook nog in concept worden aangereikt. De verkoper dient dus verder te kijken dan zijn neus lang is. Niet binnen de beperkingen van het bestaande of zichtbare opereren. Innovaties komen niet vanuit het bestaande.

Dit geldt ook bij bestaande relaties. Nieuwe mogelijkheden ontstaan alleen door de projectkalender door te bespreken. Zie ook onze informatie over de volwassenheid van de verkooporganisatie.

The real voyage of discovery consists not in seeking new lands but in seeing with new eyes. 

Marcel Proust

Hoe krijg ik meer klanten?

Verhoog het bewustzijn van de buitendienst zodat de verkopers met nieuwe ogen naar de doelgroep kijken en met de vijf innerlijke verkoopkrachten bij bewuste beslissers gaan scoren.

Gunfactor Verkoop Training Header groot
5 verkoopkrachten welke de gunfactor vormen

Iedereen wil toch meer klanten !

Deel met jouw social netwerk onze Gunfactor Boosters

Ontwikkel 5 innerlijke verkoopkrachten. Boost jouw gunfactor​!

Aarzel niet langer om 5  innerlijke verkoopkrachten te ontwikkelen om die top verkoper te zijn vanaf morgen! Uitleg en 5 tips in je inbox

Wij erkennen jouw privacy