Acquisitie mail voorbeeld

Waarom wordt “koud bellen” “koud” genoemd?

De term ‘koud’ heeft een militaire oorsprong. Het leger gebruikte deze term in het verleden om zwakke radarsignalen te beschrijven. Ook beweert men dat “koud” afkomstig was van de Amerikaanse uitdrukking “koude kalkoen”, wat “zonder waarschuwing” betekent. Ik weet nog steeds niet wie van hen gelijk heeft.

Maar in meer praktische termen betekent “koud bellen” eenvoudigweg dat de oproep ongevraagd is. Het gesprek is “koud” omdat je de potentiële klant nog niet hebt “opgewarmd” voor de producten of diensteverlening.

Wat is effectiever, koud bellen of koude e-mails??

Koud bellen en koude e-mails hebben ieder hun voor- en nadelen. Ze zijn elk “effectiever” dan de ander in verschillende situaties. In de B2B markt is het zaak om eerst een koude email te sturen en vervolgens koud of beter gezegd koel te bellen.

Beschouw koud bellen en koude e-mails dan ook als complementair aan elkaar. Je behaalt de beste resultaten (meer klanten, meer verkopen!) door een combinatie van beide.

Doe goed onderzoek! Kom alles te weten over jouw beoogde klant alvorens die koude email te sturen.

Hoeveel tijd moet ik aan koud bellen besteden om B2B leads te genereren?

Om te beginnen vind ik niet dat je je tijd moet verspillen aan koud bellen. Het is gewoon geen effectieve methode voor het genereren van leads (ik heb hier over gesproken: is cold e-mailen net zo effectief als cold calling in B2B-verkopen?).

Natuurlijk kan koud bellen tien jaar geleden goed hebben gewerkt. Maar nu kiest 74% van de mensen e-mail als hun favoriet zakelijk communicatiekanaal. Vooral koude telefoongesprekken worden als vervelend en irritant beschouwd.

Als je het mij vraagt, werkt het combineren van koel bellen door een voorafgaande email en in combinatie sociale marketing veel beter voor het genereren van leads. Hier is een voorbeeld van een verkoopcadans via meerdere kanalen die u kunt proberen: wat is de beste en meest effectieve verkoopcadans die voor u heeft gewerkt in B2B?

salestrainingen

Ten tweede, als u wilt dat het koud naar buiten bellen voor jouw bedrijf werkt, concentreer je dan eerst op de kwaliteit van de leads, niet op hun kwantiteit.

Je kan dus niet verwachten dat je meer leads krijgt door het aantal telefoongesprekken per dag significant te verhogen. Als de kwaliteit van je potentiële klanten laag is en je blindelings een aantal account managers kiest die bellen vanaf een suspect lijst met bedrijven waar nog nooit meer is gecommuniceerd dan kom je nooit in de buurt van het haalbare verkooppotentieel.

Wat zijn koude acquisitie voorbeelden?

*Kiestoon

Klant: Hallo?

Verkoper: Ja, hallo, mijn naam is [naam] bij [bedrijf] en we bieden [beschrijving van het doel van het bedrijf]. Hoe gaat het op dit moment [tijdstip van de dag?]

Klant: Eh, prima. Daar ben ik niet echt in geïnteresseerd, sorry.

Verkoper: Ik begrijp het, heb je een paar minuten om hier [gerelateerd onderwerp?] verder over te praten  

Klant: Nee, nee, daar ben ik echt niet in geïnteresseerd. Bedankt.

Verkoper: Wel, is er iemand anders aanwezig die mogelijk wel geïnteresseerd is?

Klant: ik ben momenteel onderweg en niet op kantoor. Zelfs als ik dat was, denk ik niet dat ze dat zouden zijn.

Misschien nog een paar van deze vragen en dan wordt de klant heel boos en hangt op.

Koud bellen zou zoiets niet moeten zijn, maar zo doen de meeste bedrijven het wel.

Onaangenaam en opdringerig is dit voor de mensen die je belt.

8 Koud bellen tips om je conversie te verbeteren

Potentiële klanten koud bellen kan frustrerend en lastig zijn. Je dient de koude relatie eerst iets warmer te maken. Dit proces kan buitengewoon moeilijk zijn, vooral als je dit niet gewend bent.

Ik heb veel potentiële klanten gebeld en ik ga je nu 8 tips voor koud bellen geven.

Hier zijn de 11 koude acquisitie B2B tips om de conversie te verhogen.

1.      Verhoog je gunfactor

2.      Volg geen belscript voor koude acquisitie en plan ook geen vragen van tevoren

3.      Richt al je aandacht op jouw cliënt en stel intuïtief de vragen

4.      Probeer niet te verkopen tijdens de eerste koude acquisitie

5.      Zet je prospect nimmer onder druk en zorg dat deze ontspannen blijft

6.      Zoek uit welk concurrentievoordeel ervoor zorgt dat de prospect bij jou kan kopen

7.      Doe onderzoek naar de B2B branche waarin de potentiele klant werkzaam is

8.      Verzamel artikelen van consultancybureaus actief in deze markt

9.      Zet de top 5 trends van deze B2B markt op een rijtje

10.  Stel jouw bedrijf in deze B2B markt voor en de rol van een leverancier hierin

11.  Stel slechts 1 verbindende vraag: Maak graag met u een afspraak voor een persoonlijke kennismaking om uw visie te vernemen over de markttrend X en de gevolgen hiervan voor uw organisatie en toekomstige propositie. PAUZE

salestrainingen

Dit is een opsomming van koude acquisitie voorbeelden in een B2B markt met focus op koude emails en koel bellen. Mijn advies maak geen gebruik van een belscript bij koude acquisitie. Verhoog eerst je gunfactor met ons Verkoop Training Aanbod. En neem de bovenstaande tips nr 6 t/m nr 11 ook ter harte als voorbeeld voor jouw B2B koude acquisitie.