Acquisitie mail voorbeeld

Acquisitieplan bestaat uit twee woorden acquisitie en plan. Om die reden leggen we eerst uit wat een plan is en ten tweede wat acquisitie betekent. Een voorbeeld is dusdanig specifiek per B2B markt dat een sterk plan op maat schrijven om meer details vraagt.

salestrainingen

 Wat is het verschil tussen beleid, programma, plan en handeling? Is er een verband tussen hen?

BELEID – een brede reeks principes die richting geven bij het handelen met betrekking tot een bepaald onderwerp.

PLAN – een routekaart voor de lange termijn om een aantal algemene doelen te bereiken.

Het betreft altijd een vijfjarenplan formuleren die de visie voor de ontwikkeling van het bedrijf voor periodes van telkens 5 jaar in kaart brengen.

PROGRAMMA – een systematische regeling of actie welke gericht is op het bereiken van een aantal specifieke doelen.

HANDELING – een actie geformuleerd door het bedrijf om uit te voeren passend binnen het beleid, het plan en het programma. Dit beschrijft ook direct de samenhang of te wel het verband.

salestrainingen

Wat is B2B acquisitie?

Kort samengevat klantenwerving. Het proces waarbij een bedrijf wordt overtuigd om goederen of diensten van een ander bedrijf te kopen. De kosten die gepaard gaan met het belangrijke acquisitieproces van klanten zijn een belangrijke maatstaf. Hiermee kan een bedrijf evalueren in combinatie met de klantwaarde hoeveel waarde het werven van nieuwe klanten doorgaans voor het bedrijf oplevert.

Waarom begint een acquisitieplan voorbeeld altijd met marketing?

Simpelweg omdat “Het doel van marketing is om de klant zo goed te kennen en te begrijpen dat het product of de dienst bij hem past en zichzelf verkoopt.” (Peter Drucker)

Marketing is in wezen de kunst en wetenschap om winstgevende en waardevolle klanten te krijgen en te houden. Dit vereist dat je de problemen en zorgen van de B2B markt volledig begrijpt en duidelijk kan uitleggen hoe je de belangrijkste spelers in die markt kan helpen deze problemen op te lossen. Het is cruciaal om te begrijpen dat marketing een continu proces is dat van toepassing is op elk contact met jouw B2B doelmarkt.

Acquisitie marketing is dus een cruciale functie van elk bedrijf.

Wat is belangrijk voor elk bedrijf? Verkoop en klanten.

Je kan het beste logo hebben. De beste website. De beste locatie van het bedrijfspand. Het beste product of dienst. Maar als je geen klanten hebt, bent je verloren.

En marketing speelt de cruciale rol om klanten als een magneet naar een bedrijf te trekken. En als discipline omvat marketing nogal wat gebieden:

1. Communicatie, reclame en branding – het communiceren over waarden, producten en of diensten.

2. Verpakking – Ervoor zorgen dat de verpakking in overeenstemming is met het merk van het bedrijf en ook geschikt is voor het product

3. Klantenservice – After sales service, zodat klanten niet ontevreden worden over het product of dienst.  Als een klant slecht over het bedrijf spreekt, is de schade aan het merk immers immens. En in de huidige context van sociale media verspreidt slecht nieuws zich veel sneller dan goed nieuws. Dit is niet alleen geldig voor B2C marketen maar ook steeds meer in B2B.

Bij de bovenstaande 3 taken staat de klant centraal. Een volledig begrip van de klant is essentieel om strategisch acquisitiebeleid te formuleren en deze te implementeren.

Je zult ook zien dat de bovenstaande drie taken de klant ook ‘raken’ tijdens het aankooptraject – bewustwording creëren, helemaal tot aan het helpen (indien nodig) nadat de verkoop is gedaan. Dus van begin tot eind.

Hoe verlaag ik de kosten van mijn B2B-klantenwerving?

Hier zijn twee marketing begrippen allereerst belangrijk om toe te lichten

 

1)      CLTV Customer Life Time Value een voorspelling van de nettowinst die wordt toegeschreven aan de gehele toekomstige relatie met een klant.

2)      CAC Klant acquisitiekosten zijn de kosten om een klant te winnen om een product / dienst te kopen. Met CAC kan elk bedrijf inschatten hoeveel het uitgeeft aan het werven van elke klant.

 

Een gezond bedrijf is er een met een CLTV die iets hoger is dan zijn CAC. Idealiter zou de verhouding van CAC tot CLTV 1: 3 moeten zijn. Of in eenvoudige bewoordingen: uw CLTV moet drie keer hoger zijn dan uw CAC. Als uw CLTV lager is, verliest je geld voor elke nieuwe klant. Maar als jouw CLTV daar en tegen veel hoger is, geeft je misschien niet genoeg geld uit om nieuwe klanten te werven en verliest je waarschijnlijk potentiële klanten.

Zodra je de CAC en CLTV begrijpt en bewaakt, kan je wijzigingen doorvoeren in het acquisitieplan die jouw CAC verlagen. Een belangrijk onderdeel van een B2B acquisitieplan voorbeeld kan zijn klantsegmentatie. Succesvolle B2B-bedrijven segmenteren hun klanten, afhankelijk van de marketing kanalen of distributiekanalen. Vervolgens controleren ze de CLTV van elk acquisitiekanaal.

Als de CLTV van een specifiek acquisitiekanaal klein is ten opzichte van de CAC, dan kan dat een rode vlag zijn. Je zou niet veel willen uitgeven aan een acquisitiekanaal waar jouw bedrijf op de lange termijn geen baat bij heeft.

Bedrijven houden deze zaken regelmatig in de gaten of het nu maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks en jaarlijks is en brengen vervolgens de nodige wijzigingen aan. Het is ofwel dat ze een acquisitiekanaal laten vallen, of ze schakelen over op een nieuw kanaal.

 

Wat zijn de manieren om klanten aan te trekken en te behouden?

Een bedrijf moet de waarde van de klant begrijpen. Een klacht op sociale media kan jouw bedrijf miljoenen kosten, een feedback en een slechte recensie kunnen de vorm van jouw bedrijf veranderen en nog te nemen zakelijke beslissingen beïnvloeden. De klant heeft onder invloed van sociale media zoals Linkedin in de B2B markt alle macht, dus je moet een goede relatie met jouw klanten onderhouden. Er zijn verschillende strategieën om klanten te behouden. Laten we er een paar kort noemen.

 

Een persoonlijke band met de klanten

Je kan jouw klanten persoonlijk benaderen door ze continu te vragen om feedback en inzicht. Behandel de klant als mensen

 

Entertainment leveren

De entertainmentfactor is essentieel om jouw bedrijf draaiende te houden, de bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Plezier zijn en uitstralen. Evenementen organiseren met entertainment daarin.

 

Slagkracht opbouwen

Je hebt invloed en bereik nodig om ervoor te zorgen dat jouw product of boodschap de klanten binnen de doelgroep bereikt. Je kan actief aanwezig zijn op sociale media om jouw invloed te behouden. Blijf met iedereen communiceren en wees overal actief. Ontdek de reden waarom je klanten je mogelijk verlaten – Bereik jouw klanten proactief om te weten wat ze leuk vinden en waar je nog meer kan verbeteren.

 

Bouw de klant op, niet de verkoop

Voor de bedrijven die hun product proberen te verkopen, is het belangrijk om jouw klant het gevoel te geven dat je om hen geeft. En het zal helpen bij het opbouwen van een sterke relatie tussen jou en je klanten. Kies voor de lange termijn relatie en niet voor de hit en run mentaliteit passende bij dozen schuiven of agressieve product verkoop.

 

Acquisitieplan voorbeeld onderdelen om iets over te schrijven in het plan

·         Begin met het bepalen van de strategie

·         Maak een schatting van de kosten van jouw acquisitie of klantenwerving

·         Bepaal jouw B2B doelgroep o.b.v. branche codes, aantal werknemers en jaaromzet.

·         Maak je website interessant

·         Laat marketing naamsbekendheid opbouwen bij de doelgroep

·         Laat marketing gekwalificeerde leads aanleveren voor verkoop

·         Train de commerciële organisatie op gunfactor verhogen met ons trainingsaanbod.

 

Al deze strategische overdenkingen en praktische tips kan je als input gebruiken voor het schrijven van een sterk acquisitieplan !